onsdag 18 april 2012

Kroppen ska få må bra!



Önskar mig ett något sundare liv.
En kropp som jag trivs med.
En kost som ger energi och som är bra för hela familjen.




Började dagen med en promenad med vagn och hund.
Idag blev jag positivt överraskad  när jag såg att vågen visade
-3kg till på en och en halv vecka.
Snart under 70 strecket. Känns bra!
Fast det är en bit kvar.


Äter fortfarande allt för mycket söt saker.
VARJE DAG! 
Inget vidare för kroppen.
Men jag vet, jag är socker beroende.
Har sug efter socker hela tiden.
Och kan inte låta bli det. 
Efter en graviditet då jag stoppat i mig allt jag kommit över också...
Är det mycket svårt att bryta ett mönster. 
Jag kommer "aldrig" kunna sluta äta söt saker helt, det är dagens sanning.
Men jag kan dra ner på det kanske. Och tänka mig för.
Detta små ätande, hur gör ni? 
Jag tar frukt och sådant, men man blir ändå sugen på SOCKER.
Sen när man är en ammande kvinna. Då vet ni som ammat,
hur svårt det är, man är hela tiden hungrig, och törstig.
När man stoppar i sig chocklad och kakor, får man energi för stunden.
Men jag märker att kroppen blir väldigt trött de dagar jag slarvat med maten,
och stoppat i mig allt för mycket socker.
Jag har ingen energi, blir på dåligt humör, konstant hungrig. Med mera.
Att banta är inte min grej, och man ska inte banta när man precis fött barn
och ammar. Men det är verkligen dags att göra livet lite sundare.
Promenader är min grej, men att träna är svårare.
Jag är inte den som tränar själv, måste ha någon som skriker på mig,
som säger till mig att göra saker i så fall.
Men att komma i väg på pass är svårt när man är små barns förälder 
till tre små stjärnor. 
I så fall blir det att träna hemma...


Det är även svårt med middags maten!
Har försökt skriva en matlista som många tipsat mig om.
Men jag kan inte hålla den.
Sen recept, man äter samma saker känns det som.
Hur tänker och gör ni där? Är nyfiken!
Barnen måste ju gärna gilla den maten man till lagar också...??


I kväll blev det en del om vikt & kost som inte alls jag har skrivit om innan.
Men mina tankar är insnöade på det för tillfället.
Och har ni tips så skriv gärna och berätta!


Ha en mysig kväll.


Kram Elle

2 kommentarer:

  1. Hej här kommer lite tips från nån som själv skulle behöva ta tag i det jag redan vet...;)

    Frukt innehåller fruktos (fruktsocker) och triggar sötsuget mer. Precis som att dricka läsk när man är törstig. Man blir törstig AV läsk. Ond cirkel.

    Ang. Matlistor..
    Vi veckohandlar och gör alltid 7 möjliga middagar per handling. Gärna där typ en falukorvsring får agera middag två gånger samma vecka.
    För att få lite variation så väljer jag oftast ut ett nytt recept per vecka. Resten av dagarna äter vi "nåt vanligt".. Efter några veckor har man fler alternativ på "vanliga" listan. Eftersom man ofta testar " de nya recepten" som varit "nya" tidigare veckor igen.

    Träning ska jag inte alls kommentera. Jag SUGER verkligen på att ta tag i den delen! :(

    Kram!

    SvaraRadera
  2. Precis som suz skriver innehåller tyvärr frukt sådant som triggar sötsuget,
    Men det är betydligt bättre med en frukt om sötsuget ändå faller på. Jag äter "lördagsgodis" då är det lättare att hålla sig ifrån skit i veckan. Att förbjuda saker funkar inte för mig, då blir jag ju konstant sugen på det.
    Middags-apparna tycker jag är lite bra, då smyger det ofta med något nytt recept när veckomenyn planeras. Tycker veckomenyn är ett grymt bra sätt att spara tid, tid som kam läggas på träning, familj och annat kul

    SvaraRadera

Tack söta, för ni lämnar ett fotavtryck inne hos mig!
Blir alltid lika glad